Audiodeskrypcja - "obraz słowem malowany"


W całej naszej pracy udostępniania kultury dla niewidomych ogromną rolę pełnią następujące osoby:
  • mgr Barbara Szymańska
    Pedagog, Wiceprezes Fundacji Audiodeskrypcja, specjalistka ds. tworzenia i wdrażania audiodeskrypcji.

    Od roku 2002 aktywnie działa na rzecz osób niewidomych i słabowidzących, swe starania koncentrując szczególnie na inicjowaniu aktywności twórczej dzieci z problemami widzenia oraz na udostępnianiu kultury i sztuki osobom z niepełnosprawnością sensoryczną.

    Konsultuje zapisy dotyczące dostępu do kultury i sztuki osób z niepełnosprawnością w ustawodawstwie polskim.

    Jest autorką artykułów dotyczących techniki audiodeskrypcji oraz udostępniania treści wizualnych osobom niewidomym i słabowidzącym.

    Współtworzy pierwszy w Polsce portal internetowy poświęcony technice audiodeskrypcji WWW.audiodeskrypcja.pl

    Prowadzi wykłady z zakresu m.in. funkcjonowania, rehabilitacji oraz udostępniania kultury i sztuki osobom niewidomym i słabowidzącym.

    Jest pierwszą w Polsce trenerką audiodeskrypcji. Prowadziła pierwsze warsztaty z zakresu tworzenia audiodeskrypcji dzieł plastycznych, które Fundacja Audiodeskrypcja zorganizowała we współpracy z Wyższą Szkołą Administracji Publicznej w Białymstoku oraz Galerią Arsenał w Białymstoku.

    Konsultowała oraz współtworzyła pierwsze skrypty audiodeskrypcji do seansów kinowych takich jak np. „epoka lodowcowa 2”, „Wesele”, „Świadek koronny”,”Piotruś i Wilk”, „Sztuczki”, „Serce na dłoni”, „33 sceny z życia”;
    pierwszych filmów na DVD takich jak np. „”Katyń”, „Nieznany”, „Miasto nieujarzmione”;
    pierwszego spektaklu teatralnego „jest królik na księżycu”;
    pierwszej w Polsce wystawy dzieł plastycznych z audiodeskrypcją autorstwa Marka Kijewskiego, które dzięki audiodeskrypcji zostały udostępnione osobom niewidomym i słabowidzącym.

    Występowała w wielu materiałach prasowych, radiowych i telewizyjnych promując audiodeskrypcję jako technikę udostępniającą kulturę i sztukę osobom z problemami widzenia.
  • Dariusz Jakubaszek
    Aktor współpracujący z teatrem "Baj Pomorski" w Toruniu, z Olsztyńskim Teatrem Lalek i z Teatrem Zusno. Dariusz jest człowiekiem pozbawionym chorych ambicji bycia w świetle fleszy. Tworzy audiodeskrypcję, ponieważ chce pomagać ludziom niepełnosprawnym, jest skromny, z dużym poczuciem humoru, a przy tym bardzo twórczy. Dariusz jest autorem i wykonawcą tekstów audiodeskrypcji. Wielokrotnie był nagradzany za swoje kreacje aktorskie na Festiwalach Sztuki Lalkarskiej. Od kilku lat prowadzi w Białymstoku Fundację "Dr Clown", w której pracuje również jako terapeuta. Dzięki talentowi łatwego nawiązywania kontaktu z dziećmi, warsztaty i zajęcia teatralne Dariusza cieszą się ogromną popularnością wśród najmłodszych.
  • Tomasz Strzymiński
    Prekursor i ojciec audiodeskrypcji w Polsce. Założyciel i Prezes Zarządu Fundacji Audiodeskrypcja działającej na rzecz udostępniania kultury i sztuki osobom z niepełnosprawnością.
    Od roku 2006 swe działania koncentruje szczeglnie na sprawowaniu pieczy nad prawidłowym stosowaniem zasad audiodeskrypcji. Zainicjował i wspłrealizował w roku 2006 pierwsze w Polsce wydarzenie z audiodeskrypcją, ktrym był seans filmu pt. "Statyści". Efektem jego działań jest rwnież pojawienie się seriali z audiodeskrypcją na stronie ITVP. Z jego inicjatywy audiodeskrypcja została zastosowana po raz pierwszy na Świecie podczas tak dużej imprezy filmowej, jaką jest Festiwal Polskich Filmw Fabularnych w Gdyni. Konsultował i wspłtworzył audiodeskrypcję do filmw pokazywanych w ramach 32, 33, 34 FPFF w Gdyni. Z jego inicjatywy został wydany pierwszy film z audiodeskrypcją i napisami na DVD pt. "Katyń". Jest pomysłodawcą i wspłrealizatorem pierwszego spektaklu teatralnego z audiodeskrypcją pt. "Jest Krlik Na Księżycu" oraz wspłrealizatorem pierwszej w Polsce wystawy prac plastycznych z audiodeskrypcją pt. "Marek Kijewski - drżę więc cały, gdy mogę was ozłocić".
    Prowadzi wykłady (m.in. Senat RP, KRRiT, SWPS) i warsztaty z zakresu tworzenia i wdrażania audiodeskrypcji oraz multisensorycznego udostępniania kultury i sztuki osobom niewidomym i słabowidzącym.